Topic-icon Grande Traversée du Massif Central

26 mei 2015 18:47 #9384 by Peter_m
Grande Traversée du Massif Central was created by Peter_m
a.s zondag gaan ik met vier vrienden richting Frankrijk.
Clemont- Ferrand is de start van de route dwars door de Chevenne richting middenlandse zee, Montpollier.
Als we daar zijn aangekomen nemen we een duik in de zee om daarna met de trein terug te reizen naar de auto`s.

De route hebben we van internet geplukt, op gps maar verder weten we weinig hoe en wat we tegen gaan komen.
Zo`n kleine 700 km staan voor ons de komende 16 dagen, Kamperen op campings/ ook wild, tentje, benzine brander wat nood voedsel dus licht gewicht.

Mocht er tussen de geiten of schapen ergens internet zijn dan maak ik wel contact maar gaan er niet vanuit ook vanwege de tijd.

groeten Peter

27 mei 2015 15:51 #9392 by luv_dem_steel
Replied by luv_dem_steel on topic Grande Traversée du Massif Central
Mooi avontuur weer Peter. Veel plezier.

09 juni 2015 22:27 #9420 by Peter_m
Replied by Peter_m on topic Grande Traversée du Massif Central
Verslag van de eerste dagen van de route GTMC.
Zondag zijn we met de auto vertrokken naar de eerste bestemming Volvic. Op de camping ons potje gekookt en overnacht en de volgende morgen morgen vertrokken om de eerste etappe te gaan rijden. In het dorp nog een broodje voor de lunch en gaan.
In de route veel onverhard en single tracks.
Mooi, heel mooi, vele bloesems, mooi vergezicht, lege dorpen als je die al tegen kom!
Savond een camping opgezocht en daar ons eerste noodvoedsel aangebroken meegenomen van thuis.Geen winkels in de buurt.
Ruim 1500 hmters 85 km deze dag. Volgend morgen de klok een half uurtje eerder gezet en weer de route opgepakt, steile hellingen en afdalingen vol stenen en grote keien, dus ook lopen. Onderweg geluk gehad om een bar te vinden voor koffie, in de middag op zoeken gegaan naar een winkel en gevonden. Het was een winkel alleen met wat streek producten erg toeristisch. Daarna een mooie camping aan een meer als voldoening na een lange dag fietsen.
Volgende morgen na het ontbijt weer de route opgezocht, grasland afgewisseld met krater meren. Na enkele uren een bord met de aangegeven richting naar een bar. Aangekomen en Ferme!
En door… maar ook op zoek naar een winkel. Na wat omzwervingen over de weg en supertje. Extra eten en drinken ingeslagen voor de komende dagen want nu waren we nog in bewoont gebied!!! De middagtempratuur liep op naar 35 gr. Op 1580 meter kale vlakte is dat erg heet! Vooruitzichten de komende dagen,heter !
Stijgen en afdalen van ongeveer 750 meter naar 1580 meter. Maar het mooie uitzicht bleef, genieten.
Camping in zicht en een dorp. Op de camping alleen maar grijze muizen.
Douchen, tentje zetten. eten, koffie en de wekker weer een half uurtje eerder.
Na het ontbijt in het dorp natuurlijk bergop bij de bakker een frans brood gekocht en bij de andere spullen op de bagagedrager gebonden.
Nadat we na enkele steile beklimmingen van meer dan 35% hadden
gedaan begon mijn knie op te spelen. Nooit eerder gehad dus wat meer gaan lopen, dat ontspande, route mooier dan mooi.
Na vele cols uitzicht op..... een dorp. ETEN
Wat kan je blij worden van een supermarkt en een slager. Hoogte meters weer ruim 1000 mters en zwaar zeer zwaar.

Aangekomen op de camping waren enkele van ons compleet uitgewoond maar er was wel vers eten.
Na het koken kwam bij mij het besef dat na drie dagen mijn knie te veel opspeelde. De komende dagen zou er heftiger geklommen moeten worden. Donderdagochtend besloten afscheid te nemen van de jongens, nu was het maar 45 km over de weg naar een treinstation daar ben ik op de trein gestapt richting auto.
Fantastische dagen, gezellige onderling, de route zeer afwisselend.

Geen spijt ik heb genoten.

Totaal 264 km 3360 hmtrs in drie dagen.

10 dec 2015 18:31 #9688 by Peter_m
Replied by Peter_m on topic Grande Traversée du Massif Central
herinneringen, herinneringen na de foto`s nu een flimpje.

Afgelopen juni fietste mede offroadie de GTMC in Frankrijk. Op dat moment zaten er meer WFers op de route - ze waren iets eerder vertrokken.
In ongeveer 7 fietsdagen van Clermont-Ferrand naar Treves en vanaf hier over de weg naar Millau