Topic-icon IT GIET OAN

IT GIET OAN was created by dirktuithof

Bijlage niet gevonden

IT GIET VOOR DE LAATSTE KEER OAN VAN 2-4 SEPTEMER 2016

Op 2 september 2016 start alweer de vijfde 11 steden MTB Xperience voor koppels vanuit het historische centrum van Dokkum. Het begin van twee- en een halve dag fietsen over voornamelijk onverharde wegen, langs de 11 historische binnensteden van Friesland. Een evenement voor zowel solorijders als teams van twee- en viertallen.

Dit lustrum is voorlopig de laatste editie van de 11 Steden MTB Xperience. Na 4 mooie, maar ook erg arbeidsintensieve jaren, hebben we besloten om in 2017 zeker geen 11 Steden te organiseren. In 2017 zullen we ons beraden of er in de toekomst nog een vervolg aan een nieuwe editie gegeven gaat worden.

Om deze serie van 5 waardig af te sluiten hebben we een aantal wijzigingen doorgevoerd waardoor dit evenement dit jaar breder toegankelijk is. Daarnaast hebben we het parcours voor meer dan 60% aangepast zodat we dit jaar door gebieden komen waar we in de eerdere edities nog niet eerder zijn geweest. Wil je zeker van een startplek zijn, dan adviseren we je snel in te schrijven!

De inschrijving start 1 maart om 21:00

mtb-xperience.nl/mountainbike-evenementen/11steden-mtb-marathon
Last edit: 04 mrt 2016 23:30 by dirktuithof.

05 mrt 2016 15:45 #9788 by JeroenS
Replied by JeroenS on topic IT GIET OAN
dat ziet er leuk uit. al 11 keer die over de weg gedaan en 1 keer bijna helemaal op het ijs. dus 1 keer in de modder moet daar dan ook maar bij . . .

Nog meer zeeleeuwen die heen gaan?

Iemand hem al eens gereden?

05 mrt 2016 17:17 #9789 by JeroenS
Replied by JeroenS on topic IT GIET OAN
inmiddels ingeschreven . . . :) :)

• dirktuithof
  • dirktuithof's Profielfoto Topic Author
  • Offline
  • Senior Boarder
05 mrt 2016 17:41 #9790 by dirktuithof
Replied by dirktuithof on topic IT GIET OAN
Topper, :woohoo: afgelopen jaar heb ik de wedstrijd samen met Joep Schut gereden
en dit jaar rij ik hem samen met Susanne Brandjes en Joep samen met Don Brandjes
dus het begin van de Zeeleeuwen is er, wie volgt

09 mrt 2016 21:04 #9792 by JeroenS
Replied by JeroenS on topic IT GIET OAN
Inmiddels is het team compleet. Ik ga hem samen met mijn naamgenoot en tevens invaltrainer bij de zeelleeuwen Jeroen Huikeshoven rijden. De kudde zeeleeuwen groeit dus al aardig aan. Ik zou idd zeggen it giet oan en wie volgt . . . .

Gr,

J.

06 sept 2016 11:01 #9834 by JeroenS
Replied by JeroenS on topic IT GIET OAN
Zo na twee grondige schoonmaakbeurten is mijn MTB eindelijk weer schoon . . . Afgelopen weekeinde was het dan zover: de 11-steden MTB tocht. Dirk had me al gewaarschuwd dat dit geen eitje zou worden. Het begon al met een enorme tregenslag. Mijn fietsmaat Jeroen Huikeshoven moest namelijk met forse tegenzin afzeggen omdat hij al een aantal dagen ziek was en dus totaal niet in vorm. Wat de te doen . . ? Uiteindelijk toch besloten om dan maar alleen van start te gaan en te zien hoever ik zou komen. Vrijdag naar Dokkum. Rommelige ontvangst met in mijn ogen onbegrijpelijke verplaatsingen van inschrijfplek, naar parkeerplek en daarna startplek . . . Ik was blij bij de start een aantal bekende gezichten te zien vanuit het Zeeleeuwen kamp.
De eerste etappe was een lekkere opwarmronde van ca 65 KM. Prachtig weer, mooie paden door bossen (met toch nog veel modder), weilanden en koeienstal . . . Die dag overwegend alleen gereden omdat je elkaar al snel uit het oog verliest bij zo'n massale start. 1e overnachting was op Landgoed Glinstra Staete. Daar stonden op een veel te klein grasveldje veel te veel veel te kleine tentjes. Ik was ineens heel blij dat ik alleen reed en een tent voor mijzelf had. Ik heb het tentje versleept naar een ruimere plek en stond uiteindelijk prima. Eten was prima, net als het gezelschap van Ronald, Reinoud en Joep, helaas slecht geslapen.
2e dag om 7.30 weer van start. Wederom prachtig weer. Na eerst een stuk bos (uiteraard met modder) draaide we een stuk van ca 17 km snelweg in aanleg op (de centrale as van Drachten naar Dokkum). Daar trof ik Joep Schut en Don Brandjes. Joep ging plat op het stuur en zwiepte de teller tot boven de 35 kmph . . Wat te doen? Ik ha immers eigenlijk besloten om rustig aan te doen. Vandaag was immers de langste rit van 180 km. Maar ja deze gratis kilometers wil je natuurlijk pakken. Toch maar besloten om aan ter klampen bij Joep en Don. Wel aangegeven dat ik bij dat tempo niet over kon nemen. Dat was geen probleem. Zo kwamen we dus heel snel bij een mooi MTB stuk bij Drachten en Beetsterzwaag. Daar eerst Joep en Don even uit het oog verloren. Bij een stempelpost trof ik ze weer. Van daar uit samen verder gereden. In het bos reed Joep lek. Daarna snel verder. De mooie paden door bos en over dijkjes, en weilanden bleven zich aan elkaar rijgen bij een werkelijk top weertje. Vlak bij Joure liepen we op een groep in waar Ronald Reiche (ook zeeleeuw) met een vriend reed (Reinoud). Bij de eerste verzorgingspost daarna besloten om als 5-tal verder te gaan. Dat was een lekker treintje waar goed samengewerkt werd. NA ca 105 km kreeg ik last van mijn linker knie, vooral bij het aanzetten. Toch maar doorgaan. Na Sneek, Ijlst en Sloten doeken voor de laatste kilometers bij Balk weer de bossen in van het Gaasterland. Wat een mooi stuk was dat. Ca 17.30 schat ik arriveerden we op de camping in Molkwerum voor de tweede overnachting. Tentjes stonden gelukkig iets ruimer. Toch samen met Ronald onze tentjes wat ruimer neergezet aan de buitenkant van het kamp. Na een prima diner gaan slapen. 's nachts om 3 uur wakker geworden van pijnscheuten in mijn knie (en stortbuien :-( ) Toen had ik eigenlijk besloten om de zondag niet van start te gaan . . Twee paracetamollen geslikt en weer wat geslapen.
ca 5.30 weer wakker. Pijn was bijna helemaal weg. Wat nu te doen. Opgestaan en de knie voorzichtig wat belast. Voelde wel wat pijn, maar was dragelijk. Toch besloten te gaan starten en te zien waar het schip zou stranden. Vandaag stond immers weer 140 km op het programma met veel regen (en dus veel modder). De start was iets uitgesteld ivm een hoosbui. Bij de start direct aan Don en Joep aangegeven dat ik rustig aan zou doen ivm met mijn knie. En dat ze vooral door moesten rijden in hun eigen tempo. Daar waren ze echter heel resoluut in: Nee. We blijven bij je, samen uit, samen thuis. Echt hulde aan Joep en Don die me deze dag op sleeptouw hebben genomen door samen het kopwerk te doen en op mij te wachten. Dat heeft ze veel tijd gekost. De etappe van 140 km begint met kilometers over een dijk met veel hekjes en schapenstront. Daarna door weilanden. Knie hield zich door het relatief rustig rijden goed. Voldoende paracetamol hielp hier goed bij. Na Bolsward eerst weer over een lange hobbelige grasdijk met tegenwind) richting Harlingen. Midden in een net gerooid aardappelveld met enkeldiepe zuigende klei hadden we een wolkbreuk . . . en daar ook nog wind tegen. Dat was even een minder moment. Wiel draaide op een gegeven moment niet meer omdat hij rondom veel klei vasthield. Uiteindelijk aangekomen bij de dijk richting Harlingen. Daar voor de wind in de regen op naar de volgende stempelpost. Daar aangekomen besloten we om even op te warmen en op te drogen in een restaurant met twee koppen koffie een een appelpunt met slagroom. Wat een goed besluit. Bij vertrek was het weer droog. Op naar Franeker. De weg daar naar toe was redelijk droog. Na Franeker, wederom midden in de zompige landerijen een wolkbreuk. De verdere weg naar Leeuwarden was minder uitdagend en dat vond ik even niet erg. Nog wel wat graslandjes etc, maar niet zo extreem meer. Na de Laatste stempel van Leeuwarden op overwegend smalle fietspaden in een mooie trein naar Dokkum gewaaid. Ca 15.30 binnen in Dokkum. Ik heb het gehaald !! Ik herhaal: Joep en Don enorm bedankt. Zonder jullie was ik veel langer onderweg geweest of had ik wellicht op moeten geven. Echt TOP!! N a de finish trof ik Ronald en Reinoud ook weer. Ook zij hadden het goed doorstaan. Gezamenlijk de fietsen, de bagage en onszelf weer naar de auto's weten te verplaatsen (na uiteraard eerst een douche in een sporthal) en daarna onderweg naar huis. Resumerend: ik kijk terug op een top weekeinde met veel mooie ervaringen en herinneringen.

Joep, Don, Ronald, Reinoud: dank voor de prettige samenwerking!